Wednesday 25 November 2015

Recensie: Mees Kees- een pittig klasje by Mirjam Oldenhave (Nederlands)


Titel / auteur Mees Kees- een pittig klasje door Mirjam Oldenhave
jaar & door wie gepubliceerd: 2006 door Ploegsma
Genre: jeugdboek
hoe kom ik aan dit boek: van mijzelf
waarom heb ik dit boek gelezen: mijn zusjes zijn er dol op, moest hem daarom eens proberen!
Rating: 3 out of 5 stars

In de klas van Tobias (ik-figuur) komt Mees Kees. Tobias en zijn klasgenootjes moeten Mees Kees nog leren hoe een meester te zijn

Review:
In het boek gaat het over een jongetje, Tobias, zijn klasgenootjes en Meester Kees (mees Kees). Tobias is de ik figuur. Hij ervaart het hele schoolgebeuren door kinderogen.
Meester Kees is een stagiare dat komt invallen in de klas, want hun juf is met zwangerschapsverlof. Meester Kees is best zenuwachtig omdat hij voor het eerst een klas alleen draait, maar het komt al snel allemaal goed en hij blijkt niet de 'standaard' meester te zijn.

Het boek heeft korte hoofdstukjes wat het voor kinderen makkelijk maakt om te lezen. Ideaal om het boek te lezen rond een jaar of 8. wie wil zo een leuke meester nu niet? Zelf als stagiare leerkracht hoop ik toch ook stiekem een beetje dat de kinderen mij net zo leuk als meester Kees zullen vinden ;)
Mees Kees leert al snel dat het saaie lesgebeuren niet zo bij hem past en maakt er daarom iets grappigs van voor hem en de kinderen. Al snel vinden de kinderen hem helemaal te gek!
De afbeeldingen in het boek passen ook goed bij de passages, kinderen kunnen snel een beeld krijgen van de meester en Tobias.

Zelf vond ik het boek 'okee'. Ik vond de hoofdstukjes wel heel erg kort en ook zat er naar mijn mening niet zo veel detail over de omgeving in het boek (in welke plaats speelt het boek zich af? , hoe oud zijn de kinderen? hoe ziet de klas eruit? enz). Dit vond ik wel jammer, want daardoor kwam het voor mij rommelig over. Mees Kees komt zelf ook over als nog een beetje een kind. Hij leest graag Asterix en Obelix en speelt graag spellen en games. Over mees Kees zelf zitten er dus wel heel wat leuke details in het boek. 
Ik heb het boek daarom ook maar 3 van de 5 sterren gegeven. Het gebrek aan detail was heel vervelend.
Wel is dit een boek dat zeker aan te raden is aan kinderen die geen helden in het lezen zijn of niet graag lezen. Alles verloopt lekker vlot en ook spreekt het verhaal kinderen zeer aan. Het past precies in de alledaagse belevingswereld.

Zoals ik al zei, 3 van de 5 sterren voor de 'volwassen' ik!

No comments:

Post a Comment