Recensie: Soms laat ik je even achter door Daan Remmerts de Vries

Waarom las ik dit boek: het boek heeft een zilveren griffel in 2015 gekregen
Rating: 3 van de 5 sterren

Soms is het heerlijk om even alleen te zijn. Daarom laat een meisje haar beer achter in het bos.

Beer is eerst bang, maar dan ontmoet hij de indianenberen. Van hen leert hij een wilde beer te zijn. Hij gaat zelfs op jacht!

Het meisje laar haar beer natuurlijk niet lang alleen. Want wat is er fijner dan elkaar terugvinden, aan het eind van de dag?

Review:
Het boek gaat over deze beer, die alleen gelaten wordt door zijn vriendinnetje (het meisje), want ze wilde graag even alleen zijn. Wanneer ze wat te ver loopt raakt ze beer kwijt en beer haar. Beer gaat erop uit om haar te zoeken maar komt de indianenberen tegen van wie hij veel leert. Als de avond valt besluiten ze te gaan jagen. En ja hoor, ze zien een prooi! Als hij erop afrent ziet hij dat het geen prooi is maar zijn vriendinnetje. Zo vonden ze elkaar weer terug en eindigt het verhaal.

Dit boek is een prentenboek geschikt voor de jongsten onder ons. De afbeeldingen waren zeer aantrekkelijk en het boek is ook zeker mooi vormgegeven. Door de inkleuring vond ik het boek opvallen. Wat ik minder leuk vond was de verhaallijn, zelf vond ik deze een beetje 'vaag' overkomen. waarom legt het meisje de beer in het bos en wat is de reden dat ze alleen wil zijn. Natuurlijk is dit wel mooi in te vullen door de ouder van een kind of door de leerkracht. Je krijgt zo inspiratie om zelf een invulling aan het verhaal te geven. Wat ik niet weet is of dat ik de bekroning terecht vindt. Natuurlijk heeft de griffeljury meer gezien in het verhaal dan ik deed.

Ik raad het verhaal wel aan bij ouders wiens kinderen graag prentenboeken voorgelezen krijgen of aan een leerkracht die bezig is met een sociaal-emotionele les. Hierbij kan worden gedacht aan: waarom wil je af en toe even alleen zijn? waarom kun je niet altijd alleen blijven en heb je ook vriendjes en vriendinnetjes nodig? en Wat zou jij wel eens achter willen laten voor eventjes? dit zou een boek zijn geschikt voor een les op het gebied van vrienden of gevoelens.

Ik heb het boek 3 van de 5 sterren gegeven.