Sunday 27 March 2016

Recensie: Winterdieren door Bibi Dumon Tak




Titel/Auteur: Winterdieren door Bibi Dumon tak
Jaar gepubliceerd: 2011 door Querido
Genre: kinderboek, informatieboek
Hoe heb ik dit boek verkregen: bibliotheek
Waarom las ik dit boek: Het boek vond ik er mooi uitzien.
Rating: 4 van de 5 sterren
De dieren in dit boek houden best van zon, maar dan moet het wel een koud zonnetje zijn. Eentje waarvan je haren rechtovereind gaan staan. Ze wonen op de noordpool en de zuidpool. Het is er altijd koud. Niet gewoon koud, maar ijskoud. Zomers en winters staat de diepvries aan. Als de sneeuw eens niet over de velden jaagt, kun je de bewoners horen: De roep van de sneeuwuil, de krakende knietjes van het rendier, het zingen van de beloega, het gebrul van de zuidelijke zeeolifant en het geschuifel van de keizerspinguïn. Maar als je de reis naar deze winterdieren te lang en te koud vindt, kun je dit boek lekker bij de kachel lezen.

Recensie:
Ik kan niet meer zeggen dan dat ik dit een zeer leuk en informatief boek vond. In het boek komen allerlei dieren aan bod, deze dieren zijn allemaal dieren die leven in koude gebieden op aarde. De dieren zijn allemaal vormgegeven met mooie afbeeldingen en de informatie erbij is aantrekkelijk verteld. Enkele dieren die in het boek voorkomen zijn: de Lynx, Noordse Stern, De zee-luipaard, de walrus, de sneeuwuil en nog veel meer. Zoals je leest komen er verschillende soorten dieren in het boek voor: landdieren, zeedieren, maar ook vogels. Dat vond ik zelf heel leuk aan het boek, de auteur heeft er voor gekozen werkelijk alle verschillende dieren te bespreken en zich niet te beperken tot één categorie.

Bij ieder dier is er een klein stukje tekst met informatie over het dier. Dit is in 'kindertaal' geschreven wat het zeer aantrekkelijk en makkelijk begrijpbaar maakt. Bij ieder dier is er ook een 'wist je dat?' stukje. Hierin vertelt de auteur leuke weetjes over het dier. Toen in dit boek las moest ik qua niveau direct denken aan de middenbouw. Dit boek is vooral leuk om kennis op te doen van deze dieren. Vooral voor groep 4/5/6 zou dit een leuk boek zijn. Er wordt op een kindvriendelijke en aantrekkelijke manier omgegaan met informatie. Het boek heeft ook geen lopend verhaal, het is echt informatie dat de kinderen aangeboden krijgen op een leuke manier.

 

In 2012 is het boek bekroond met een zilveren griffel, wat ik helemaal begrijp. Het boek is zodanig goed dat het geweldig is om in de klas te gebruiken, maar ook thuis. Het boek heb ik 4 van de 5 sterren gegeven. Ik vond het heel goed!

No comments:

Post a Comment