Sunday 17 April 2016

Recensie: De gele olifant door Loes Riphagen


Titel/Auteur: De gele olifant door Loes Riphagen
Jaar gepubliceerd: 2012 door de Fontijn 
Genre: kinderboek, prentenboek
Hoe heb ik dit boek verkregen: bibliotheek
Waarom las ik dit boek: Het boek zag er zeer leuk uit!
Rating: 3.5 van de 5 sterren 

Tekstloos prentenboek over een olifant en een muis. Ze zijn dikke vriendjes, tot olifant opeens fan wordt van de kleur geel. Hij verzamelt alle gele dingen (en dieren) ... Helaas is muis niet geel..

Recensie
Dit boek gaat over een gele olifant. Op een tijdens een ijsje eten in het park ziet de olifant een man voorbij lopen met een gele banaan. Dan besluit de olifant dat hij vanalles wil sparen dat geel is van kleur. Hij spaart dieren, schilderijen, ballonnen, potten, auto's en nog veel meer. Zijn vriend de muis vindt het maar allemaal niks. Op een gegeven moment krijgt de olifant een obsessie met de kleur geel, hij wil zelfs de zon hebben. Als hij die niet kan pakken besluit hij de route de soleil af te gaan om zo de zon uiteindelijk ook aan zijn collectie te kunnen toevoegen.


Dit boek vond ik best leuk. Ik snapte alleen niet precies waar de schrijfster heen wilde met de gedachte achter het boek. Koopverslaafd? verslaafd in het algemeen? verzamelen? Ik vond het niet duidelijk naar voren komen. Wel vond ik de afbeeldingen zeer mooi vormgegeven en het boek had een fijne grootte om vast te houden. Dit boek is een tekstloos prentenboek waardoor ouders een eigen verhaal kunnen verzinnen bij het voorlezen van het boek. Ook jonge kinderen kunnen eindeloos fantaseren over de avonturen van de olifant.
Dit boek vond ik zeer vermakelijk om te lezen, daarom geef ik het 3.5 sterren van de 5!

No comments:

Post a Comment